Ontwerpster Sarah Anne Rootert: ik heb diep respect voor het ambacht. Voor het echte werk


Dit jaar rondde de 23-jarige Sarah Anne Rootert haar opleiding af aan de prestigieuze Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze is onlangs als zelfstandige van start gegaan als designer. Eind oktober zijn haar ontwerpen te zien tijdens de gerenommeerde Dutch Design Week in Eindhoven waar nationale en internationale topdesigners te bewonderen zijn. En ze is te gast in Museum Sophiahof tijdens de preview van MHM op 23 september a.s.


(privécoll. Rootert)

Haar moeder is van Molukse origine. Van de familie Hukom in Alphen aan den Rijn waar Sarah Anne ook is opgegroeid. De grootouders van Sarah Anne vestigden zich eerst in het Molukse woonoord Kamp Almere, waarna zij verhuisden naar Alphen aan den Rijn: “Ons gezin woonde niet in de Molukse wijk. Ik ben daar ook niet opgegroeid maar kwam er van tijd tot tijd voor mijn peetouders. En er wonen vrienden van mij. Ik heb de gemeenschap eigenlijk altijd een beetje geobserveerd. Dat doe ik graag. Om uit te vinden wie wie is. We hebben natuurlijk wel veel familie, het eten verbindt ons ook maar de gemeenschap is ook wel overweldigend. Molukkers kunnen ook zeer direct zijn en die directheid heeft mij ook wel gevormd. Ik ben er harder door geworden.”

Het verleden als inspiratie voor de actualiteit
De Molukse kunstgemeenschap in Nederland heeft er dus een bijzondere telg bij. Sarah Anne Rootert etaleert rond haar werk ook de achtergronden van haar familie. Die achtergronden beïnvloeden ontegenzeggelijk de wijze waarop ze ontwerpt. Ze verhaalt en citeert uit de Molukse geschiedenis en brengt figuren en tekenvormen van de Alifoeren, waar Molukkers afstammelingen van zijn, over het voetlicht: “Ik heb helaas mijn Molukse grootvader nooit gekend. Ik kon hem over onze achtergronden dus ook niets vragen en ben zelf aan de slag gegaan. In mijn werk hebben symbolen een belangrijke plaats.”
 

(privécoll. Rootert)

Al tijdens haar studie raakte zij gefascineerd door het vooroorlogse Art Deco: “Grote bewondering heb ik voor de verwerking van verschillende culturen in die stijlperiode. Dat had natuurlijk ook te maken met bijvoorbeeld de ontdekking van de Egyptische farao Toetanchamon aan het begin van de jaren twintig. Die ontdekking gaf een nieuw perspectief op kunst en cultuur want het leidde tot een nadere kennismaking met een voor die tijd nieuwe cultuur. Er ontstond daardoor ook groeiende belangstelling voor andere culturen op het Afrikaanse continent maar ook voor het toenmalig Nederlands-Indië. In mijn werk ben ik geïnspireerd door de wijze waarop in de Art Deco combinaties werden gemaakt via grafische patronen.”

Observeren, delen en verdelen zijn kenmerkend voor haar werk waarbij ze verschillende aspecten van een cultuur nader beschouwt. Naast geschiedenis en politiek bijvoorbeeld ook de geografie, flora en fauna: “Elk symbool heeft een eigen betekenis en het kent verschillende aspecten. Die losse aspecten vormen uiteindelijk een geheel en worden een patroon, een nieuwe compositie. Zo is het werk De Bloem ontstaan. Dat begon met een gedicht over de Ambonees die is verplant van diens moederland naar Nederland. Die is hier, gemarkeerd met littekens, uiteindelijk tot wasdom gekomen. Het is een prachtige bloem geworden. Kijk naar onze tweede en derde generatie Molukkers in Nederland.”

Ze ontwerpt onder meer meubels waarbij ze een techniek gebruikt die ze ontdekte tijdens haar studie in Den Haag. Voor het inlegwerk in haar ontwerpen gebruikt Sarah Anne een lasermachine en daarbij past zij ook het CNC-frezen toe waarmee materiaal computergestuurd verwijderd kan worden: “Ik werk met verschillende houtsoorten en ook allerlei soorten fineer die ik zelf verlijm. Daarnaast gebruik ik ook marmer, messing, teakhout en rotan in mijn producties.”

Internationaal podium
Het grote actuele nieuws is dus dat Sarah Anne Rootert te zien is met haar ontwerpen tijdens de Dutch Design Week samen met andere (internationale) topontwerpers. En ze heeft nog meer ambities: “In de toekomst wil ik mij eigenlijk in Frankrijk vestigen. Daar is nog grote liefde voor de kunst als ambacht aanwezig. Daar wil ik dan ontwerpen. Dat kunnen tafels zijn of ander meubilair. Maar ik wil ook aan de slag voor een vloer of voor speciale muren”, aldus de jonge ontwerpster.

Sarah Anne Rootert is bij ons te gast in Museum Sophiahof tijdens de preview van MHM op 23 september en ze neemt deel aan het programma tijdens Awareness Moluccan Identity in de Metaal Kathedraal in Utrecht op 7 oktober. Voor het Moluks Historisch Museum hoopt ze dat de nieuwe locatie in Den Haag nieuwe perspectieven biedt voor jonge mensen: “Ook het Tropenmuseum in Amsterdam biedt een podium voor innovatie en voor jonge talenten. Dat kan het Moluks Historisch Museum natuurlijk ook. We moeten het talent laten zien dat we hebben. In de fashion. In de kunst.”

www.saraaahannne.com

Instagram: @saraaahannne